program měsíční
TÉMA NA LEDEN:
O ZAKLETÉ KAPIČCE
Charakteristika záměry bloku:
S radostí se v novém roce sejdeme opět ve školičce. Sdílením zážitků z vánočních prázdnin prohloubíme prosociální vztahy a chování. S vánočními svátky s rozloučíme převyprávěním legendy o Třech králích (vhodné i k dramatizaci). Pobyt venku využijeme i k pokusům s vodním skupenstvím. Budeme pozorovat, kam se voda ztrácí a jak jí člověk dokáže v přírodě zadržet.
K zimnímu sportování a otužování využijeme jak zahrádku, tak i okolní přírodu. Připomeneme si jednotlivé zimní sporty a co vše je k nim potřeba, i z hlediska bezpečnosti. Při sportování se zaměříme na rozvoj hrubé motoriky, která je nezbytná pro zdravý a bezpečný pobyt v přírodě. Připomeneme si ochranu zdraví a zásady zdravého životního stylu. Otužováním posílíme naši oslabenou imunitu.
S předškoláky se zaměříme na školní přípravu prodlužováním času na soustředěnou práci. Správné držení tužky a nůžek je důležitou součástí úspěšného zvládnutí školní přípravy. Nezapomeneme ani na uvolňovací cviky horních končetin. Zaměříme se na kultivovaný projev, zásady komunikace a vhodné chování k ostatním.
Při společné práci budeme klást důraz na přirozenou radost z tvoření, zcela se vyhneme náznakům soutěživosti a snaze dětí o nezdravé prosazování svojí osobnosti. Naopak zdůrazníme ohleduplné, kamarádské vztahy a respektování osobnosti druhého.
Vzdělávací cíle:
- Vnímat změny v přírodě
- Navážeme na dosavadní poznatky o ročních období
- Přiblížíme dětem tradici Tří králů
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
- Rozvoj jemné motoriky s důrazem na koordinaci ruky a oka
- Budeme trénovat obratnost, pohotovost a překonávání vlastního strachu
- Procvičíme rovnováhu i zpevnění těla
- Rozvineme zrakové vnímání a paměť
- Rozvoj jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnost, mluvního projevu, práce s dechem)
- Posílení souvislého vyjadřování a slovní zásoby, při popisu obrázků, při pojmenovávání předmětů, při slovním fotbalu… Estetické a tvůrčí aktivity (slovesné, výtvarné, dramatické, literární, hudební, pohybové a další)
- Hry přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat i respektovat druhého
- Přirozené i zprostředkované pozorování přírodního okolí, sledování rozmanitosti změn v přírodě (příroda živá i neživá, přírodní jevy a děje, rostliny, živočichové, krajiny a její ráz, podnebí, počasí, ovzduší, roční období)
Navrhované činnosti:
- Společné diskuze, rozhovory, individuální a skupinové konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle fantazie, sdělení slyšeného druhým, apod.)
- Činnosti zajišťující spokojenost, radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
- Hry přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat i respektovat druhého
- Hry nejrůznějšího zaměření podporující tvořivost, představivost a fantazii (kognitivní, imaginativní, výtvarné, konstruktivní, hudební, taneční a dramatické aktivity)
- Prohlížení encyklopedií, využití didaktického materiálu a obrázků
- Poslech, četba, vyprávění
- Pomocí obrázků – orientace v názvech částí lidského těla
- Hry s peříčky, šátky …
- Zařazení tvoření s netradičními materiály a technikami, rozvíjení zručnosti při lepení, stříhání, manipulací s předměty, přebíráním různých materiálů
- Vycházky do přírody i okolí MŠ
- Trénink poskoků, seskoků, výskoků
- Zařazení her na zrakové vnímaní a paměť
- Procvičení paměti při učení nových písní a básní se zimní tematikou, využití rytmizace, hry na tělo…
Akce:
4.1. – projektový den pro předškolní děti na Hrušovanském nám. – ,,Hravý konstruktér“
6.1. – Divadlo Harmonika ,,O 7 trpaslících ‘‘– Chaberský dvůr
18.1. – projektový den pro předškolní děti na Hrušovanském nám. – ,,Bádání a experimentování“
19.1 – Karneval ve školce
30.1. projektový den pro předškolní děti na Bíleneckém nám. – ,,Hravý konstruktér“
TÉMA NA PROSINEC:
S KAPIČKOU KARLIČKOU ZA KAPŘÍKEM
Charakteristika a záměry bloku:
Dny se nám krátí a předvánoční čas je zase tu. Čekání na Vánoce nám uteče jako voda. Neboť prosinec zahájíme veselým čertíkováním a přivítáním Mikuláše a anděla. Pravidelně budeme zapalovat adventní svíčky a vyprávět si o zvycích a tradicích, které advent i vánoční svátky doprovázejí. Jedním ze symbolů Vánoc je i kapr. A tak se při procházkách můžeme vydat třeba do Chaberské rybárny kapříky pozdravit. Kapička Karlička se nám promění ve sněhovou vločku. A tak se téma letošního vystoupení pro rodiče ponese také v duchu sněhu a sněhových vloček. Moc se těšíme a již teď vše pilně připravujeme a tanečky, písničky a básničky trénujeme.
Vzdělávací cíle:
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky při nácviku pohybové hry či choreografii k písni, koordinace pohybu, dýchání, ovládání pohybového aparátu
- Rozvíjet jemnou motoriku – koordinace ruky a oka
- Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- I nadále pozorovat přírodu, proč jsou dlouhé noci a krátké dny
- Navození pohodové sváteční atmosféry
- Rozvoj kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
- Podporovat rozvoj vnímání a reprodukce rytmu
- Vytvoření pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňující tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
- Rozvoj jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- Vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- Vytvářet povědomí o kulturním prostředí, – jak to chodí v rodinách, každý má jiné tradice, jak to bylo kdysi dávno
Vzdělávací nabídka:
- Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, materiálem, činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
- Při procházkách pozorování přírodních, kulturních objektů v okolí školky, rozhovory
- Nácvik nových básní, písní a tanečků na vánoční vystoupení – přednes, recitace, dramatizace, zpěv
- Činnosti relaxační a odpočinkové, zajištující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
- Práce s barvami, keramickou hlínou, nůžkami, lepidlem při tvorbě dárečků, přáníček, výzdobě školky
- Využívat rytmické hry „ na tělo“, cinkání, ozvučná dřívka, triangl, rolničky
- Četba, poslech příběhů, pohádek s prosociální tématikou, rozhovor s dětmi o tom co slyšely, umět vyjádřit se vyjádřit (vyjádřit své emoce)
- Prohlížení obrázků, knih – seznámení s tradicemi oslav Vánoc – činnosti zaměřené k vytváření (chápání pojmů) a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, obrázkovým materiálem apod.)
- Využívání přirozených podnětů, situací a praktických ukázek v životě a okolí dítěte
- Receptivní, slovesné, literární, výtvarné či dramatické činnosti
- Rozhovory o zvycích v rodinách
- Tématicky zařazovat uvolňovací cviky na celé paže, zápěstí, prstové cvičení
- Přípravy a realizace slavností v rámci zvyků a tradic
Akce:
5.12. „Čertíkování“ – možná přijde i Mikuláš – dopoledne
9.12. Vánoční setkání – vystoupení pro rodiče – 16:00 Knorův statek
13.12. Vánoční příběh – divadlo – 10:00 Chd.
14.12. Sváteční dopoledne na třídách
23.12. Přerušení provozu
TÉMA NA LISTOPAD
„Mráček už má plné bříško“
Copak to asi znamená, že mráček už má plné bříško? Nejen o tom si budeme v listopadu s dětmi povídat. Kapička nám pravděpodobně ukáže další podoby svého skupenství. Snad těch mhlavých a deštivých dnů bude co nejméně. Abychom si mohli o počasí i přírodě nejen povídat ale také jí pozorovat při procházkách a pobytu venku. Nezapomeneme se vhodně oblékat a dbát na to co je důležité, abychom se udrželi v těchto sychravých dnech fit. Snad nám počasí bude přát i 11. 11. a my se třeba budeme moci na vlastní kůži seznámit s další formou skupenství vody a to se sněhovými vločkami, které by mohli začít padat i s příchodem svatého Martina. Ten nás již tradičně bude doprovázet na lampiónovém průvodu. My na oplátku Martina přivítáme tradiční básní a písní. Copak asi Martinův kůň, není mu venku zima? A co ostatní zvířata, jak ty to dělají v zimě? Povyprávíme si o tom, jak se zvířata připravují na zimu a také, že některé zimu raději prospí. My ale určitě spát nebudeme. My už si budeme užívat předvánoční čas, vyzdobíme školku, zapálíme první adventní svíčku a budeme chystat překvapení pro rodiče na vánoční vystoupení.
Vzdělávací cíle:
- Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
- Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- Procvičovat rovnováhu i zpevnění těla
- Zvládat různé způsoby pohybu v různém prostředí (překonávat překážky, pohybovat se ve dvojicích či ve skupině)
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
- Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody
- Zvládat jemnou motoriku, správně zacházet s výtvarným materiálem a pomůckami
- Seznámení s místem a prostředím ve kterém dítě žije, vytváření pozitivního vztahu k němu
- Seznamování s různým skupenstvím vody, přibližování koloběhu vody
- Umět poznat pojmenovat některá lesní zvířata a ptáky
- Znát základní potřeby zvířat před nadcházející zimou, která zvířata se ukládají ke spánku, proč někteří ptáci odlétají do teplých krajin
- Při společných činnostech budeme prohlubovat kladné vztahy ke kamarádům
- Seznámíme se s novými výtvarnými technikami
- Seznamování se světem kultury, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- Pěstovat poslech s porozuměním vyprávění jednoduchého děje podle obrázků
- Seznámit se s pojmy tradice, zvyky, pranostiky a začít se připravovat na období adventu
- Přiblížit dětem svátek Sv. Martina – vytvoření povědomí o morálních hodnotách
Vzdělávací nabídka:
- Práce s literárními texty, s obrazovým materiálem využívání encyklopedií a dalších medií
- CD zvuky zvířat
- Pexesa a pexetria se zvířaty
- Při pobytu na zahradě i vycházkách v okolí školky pozorovat změny v přírodě (skupenství vody – déšť, mlha, sníh)
- Pomocí obrázků a didaktických her se pokusit orientovat v následnosti časových úseků
- Lokomoční pohybové činnosti (chůze), běh, skoky, poskoky, lezení
- Kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinkách
- Zapojování cviků na uvolňování ruky
- Čtení, poslech, vyprávění – postupně prodlužovat dobu soustředění
- Artikulační, řečové, sluchové, rytmické hry
- Jemnou motoriku budeme rozvíjet například při pečení, mazání podkoviček, modelování zvířátek, trhání, třídění apod.
- Grafomotoriku rozvíjet postupně dle pracovních sešitů a v pracovních listech v propojení s probíraným tématem
- Zařazovat hry na zrakové vnímání a paměť – hledej ztracené zvířátko, zapamatuj si zvířátka, které zmizelo, které přibylo?
- Upevňovat sluchové vnímání první hlásky ve slově- předškolní děti
- Poslech čtených či vyprávěných příběhů – seznámení s legendou o sv. Martinovi
- Příprava a realizace zábav a slavností v rámci zvyků a tradic – příprava na lampiónový průvod, vánoční vystoupení pro rodiče
Akce:
2.11. Strašidlácké dopoledne
9.11. Dopolední program pro předškoláky – Voda pro život – Čimískova zahrada – 10:00
10.11. Divadlo – Co malí medvědi o podzimu nevědí – 9:20
11.11. Lampiónový průvod – 17:00
22.11. Focení s vánoční tématikou
30.11. Sférické kino – Mořská laguna
TÉMA NA ZÁŘÍ 2022
„ O cestě vodní kapičky Karličky “
Charakteristika a záměry bloku
Vzdělávací cíle:
- Seznámení se se školními zahradami a jejich bezprostředního okolí
- Získat jistotu v kolektivu třídy, naučit se důvěřovat učitelkám a kamarádům
- Dodržovat dohodnutá pravidla
- Adaptovat se po prázdninách v prostředí MŠ
- Uvědomovat si, že každý má v životě své místo (v rodině, ve školce, v práci)
- Vnímat změny v přírodě
- Zvykat si na pravidelné ranní cvičení
- Zapamatovat si svou značku
- Užít si ranní komunitní kruh s ostatními dětmi a s paní učitelkou
- Seznámit se s celoročním programem
- Zaměříme se na hrubou i jemnou motoriku a grafomotoriku
- Pravidelně zařazovat pohybové aktivity ve třídě nebo venku
- Příjemně prožít spolu s kamarády první společnou akci (Buřtíkování)
Vzdělávací nabídka :
- Rozhovory o prožitcích z letních prázdnin
- Vybarvování omalovánky své značky
- Prakticky se seznámit s prostory školky
- Výtvarné zpracování letních prožitků dětí
- Naučíme se nové básně a písně na téma vody
- Postupně se budeme učit sebeobsluhy v jídelně
- Budeme rozvíjet jemnou motoriku při manipulaci s konstruktivními stavebnicemi i přírodními materiály
- Pravidelné ranní protahování celého těla
- Předškoláci budou pracovat s pracovními listy a s časopisem KuliFerda
- Grafomotorika – vlnky, kruhy, jak to můžeme pozorovat na vodě
Akce :
Téma na ŘÍJEN 2022
„Co spadlo do kaluže“
Charakteristika a záměry bloku
S kapičkou Karličkou budeme poznávat krásy podzimní přírody a rozvíjet estetické vnímání přírody. Vnímat změny probíhající v přírodě a aktivně o těchto změnách komunikovat. Záměrem kapičky bude vytváření podvědomí o vlastní sounáležitosti s živou a neživou přírodou, pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou životní prostředí chránit a zlepšovat, ale i ničit. Děti si budou všímat různých druhů ovoce a zeleniny a také se vydáme hledat plody podzimu, jako oříšky, kaštany, žaludy apod. Z přírodních materiálů, které nám toto období nabízí, budeme společně tvořit. Do této aktivity přizveme i rodiče. Zopakujeme si zásady chování v dopravních situacích jako chodci, ale také při cestování veřejnou dopravou či při výletech mimo naší školku. V každodenních činnostech budeme posilovat roli předškoláků.
Vzdělávací cíle:
- všímat si změn v přírodě, střídání ročních období, nástup měsíce října
- prakticky se seznámit s různými druhy podzimních plodin
- posilovat radost z tvořivé práce i formou společného tvoření rodičů s dětmi
- při činnostech používat všechny smysly a rozvíjet je
- využít co nejvíce pěkných podzimních dnů k pobytu a pohybu venku na čerstvém vzduchu
- naučit se zpaměti krátké texty básní
- neustále opakovat zásady bezpečného chování v budově školky i mimo školku
- učit se sladit pohyb s hudbou a rytmem – snažit se vyjádření hudby pohybem
- průběžná diagnostika dětí pro první pololetí
- učit se připravit si a následně po sobě uklízet pomůcky po tvořivé práci
- lokomoční pohybové činnosti a pohybové hry v MŠ i na školní zahradě
- průběžně zdokonalovat samostatnost a sebeobslužné návyky dětí
- rozvoj hrubé a jemné motoriky
Vzdělávací nabídka činností :
- vycházky do okolí MŠ, pozorování změn v přírodě – sběr kaštanů, ořechů, žaludů
- hry a manipulace s nimi, třídění, počítání, přiřazování (matematické a hmatové představy)
- pozorování vodních ploch v okolí, návštěva místní studánky a potůčku
- poznávání ovoce a zeleniny formou didaktických obrázků, různých knížek, rozhovorů a hádanek
- muchlání, stříhání, skládání papíru
- výtvarné vyjádření prožitků – malba, kresba, modelování, lepení, tvoření z přírodnin
- hry pro rozvoj řečové kázně
- podporovat u dětí rozvoj sebedůvěry, ocenit výsledky
- pravidelné zařazování tělovýchovných chvilek, protahování i relaxace
- učit děti přiměřeně reagovat na nové situace, prohlubovat jejich sociální dovednosti apod.
- poslech pohádek obohacující citový život dítěte
- podporovat spontánní hru dětí
- radostně prožít společnou práci, dodržovat bezpečnostní pravidla
- průběžná realizace výstavky společných prací rodičů a dětí v prostorách MŠ, na závěr měsíce společná prohlídka a ohodnocení všech zúčastněných
- práce předškoláků s časopisem KuliFerda a pracovními listy zaměřenými na grafomotoriku
Akce :
Celý měsíc bude probíhat tvořivá činnost dětí s rodiči – „Hrátky s přírodninami“
5.10. kouzelnické představení v divadle kouzel Pavla Kožíška v Líbeznicích u Prahy
18.10. divadelní představení v CHD v 10.00 hodin „ Písničky a říkadla z lesního paloučku “
28.10. Státní svátek
TÉMA NA ZÁŘÍ 2022
„ O cestě vodní kapičky Karličky “
Charakteristika a záměry bloku
Vzdělávací cíle:
- Seznámení se se školními zahradami a jejich bezprostředního okolí
- Získat jistotu v kolektivu třídy, naučit se důvěřovat učitelkám a kamarádům
- Dodržovat dohodnutá pravidla
- Adaptovat se po prázdninách v prostředí MŠ
- Uvědomovat si, že každý má v životě své místo (v rodině, ve školce, v práci)
- Vnímat změny v přírodě
- Zvykat si na pravidelné ranní cvičení
- Zapamatovat si svou značku
- Užít si ranní komunitní kruh s ostatními dětmi a s paní učitelkou
- Seznámit se s celoročním programem
- Zaměříme se na hrubou i jemnou motoriku a grafomotoriku
- Pravidelně zařazovat pohybové aktivity ve třídě nebo venku
- Příjemně prožít spolu s kamarády první společnou akci (Buřtíkování)
Vzdělávací nabídka :
- Rozhovory o prožitcích z letních prázdnin
- Vybarvování omalovánky své značky
- Prakticky se seznámit s prostory školky
- Výtvarné zpracování letních prožitků dětí
- Naučíme se nové básně a písně na téma vody
- Postupně se budeme učit sebeobsluhy v jídelně
- Budeme rozvíjet jemnou motoriku při manipulaci s konstruktivními stavebnicemi i přírodními materiály
- Pravidelné ranní protahování celého těla
- Předškoláci budou pracovat s pracovními listy a s časopisem KuliFerda
- Grafomotorika – vlnky, kruhy, jak to můžeme pozorovat na vodě
Akce :
