program měsíční

  TÉMA NA ŘÍJEN 2024:

„Pohádka o veliké řepě“

 

Charakteristika a záměry bloku

V říjnu se těšíme na pohádku o Veliké řepě, která nás bude provázet také ostatními činnostmi. Děti si budou všímat různých druhů ovoce a zeleniny, zaměří se na změny v přírodě, které nám přináší podzim a připomenou si základy péče o naše zvířecí kamarády. Navštíví nás ptačí dravci a předvedou nám svoje dovednosti. Pohádka sama o sobě vybízí k maximálnímu využití ve výtvarné, pracovní i literární výchově. Děti a rodiče se mohou zapojit do celoškolního projektu „Hrátky s přírodninami“. Konec měsíce si ve školičce užijeme dopoledne plné čarodějnic a strašidel. V každodenních činnostech budeme posilovat roli předškoláků skupinovou i individuální činností. Pobyt venku budeme využívat v maximální možné míře.

 

Vzdělávací cíle :

  • – všímat si změn v přírodě, střídání ročních období, nástup měsíce října
  • – prakticky se seznámit s různými druhy podzimních plodin – posilovat radost z tvořivé práce i formou společného tvoření rodičů s dětmi
  • – při činnostech používat všechny smysly a rozvíjet je
  • – využít co nejvíce pěkných podzimních dnů k pobytu a pohybu venku na čerstvém vzduchu
  • – naučit se zpaměti krátké texty básní
  • – neustále opakovat zásady bezpečného chování v budově školky i mimo školku
  • – učit se sladit pohyb s hudbou a rytmem
  • – snažit se vyjádření hudby pohybem
  • – průběžná diagnostika dětí pro první pololetí
  • – učit se připravit si a následně po sobě uklízet pomůcky po tvořivé práci
  • – lokomoční pohybové činnosti a pohybové hry v MŠ i na školní zahradě
  • – průběžně zdokonalovat samostatnost a sebeobslužné návyky dětí
  • – rozvoj hrubé a jemné motoriky

Vzdělávací nabídka:

  • – vycházky do okolí MŠ, pozorování změn v přírodě – sběr kaštanů, ořechů, žaludů

  • – hry a manipulace s nimi, třídění, počítání, přiřazování (matematické a hmatové představy)
  • – pozorování vodních ploch v okolí, návštěva místní studánky a potůčku
  • – poznávání ovoce a zeleniny formou didaktických obrázků, různých knížek, rozhovorů a hádanek- muchlání, stříhání, skládání papíru
  • – výtvarné vyjádření prožitků – malba, kresba, modelování, lepení, tvoření z přírodnin
  • – hry pro rozvoj řečové kázně
  • – podporovat u dětí rozvoj sebedůvěry, ocenit výsledky
  • – pravidelné zařazování tělovýchovných chvilek, protahování i relaxace
  • – učit děti přiměřeně reagovat na nové situace, prohlubovat jejich sociální dovednosti apod.
  • – poslech pohádek obohacující citový život dítěte
  • – podporovat spontánní hru dětí
  • – radostně prožít společnou práci, dodržovat bezpečnostní pravidla
  • – průběžná realizace výstavky společných prací rodičů a dětí v prostorách MŠ, na závěr měsíce společná prohlídka a ohodnocení všech zúčastněných
  • – práce předškoláků s časopisem Pastelka a pracovními listy s rozmanitým zaměřením

Akce:

Celý měsíc bude probíhat tvořivá činnost dětí s rodiči – „Hrátky s přírodninami“
1.10. Divadlo v Chaberském dvoře – „Jak Jáchym ke štěstí přišel“
7.10. Fotografování vánoční sady
18.10. Sokolnický program s dravci na zahradě MŠ
23.10. Strašidlácký den v MŠ
28.10. Státní svátek

 

 

  TÉMA NA ZÁŘÍ  2024:

„Paleček a jeho kamarádi “

 

Charakteristika a záměry bloku

Pohádkou „Paleček a jeho kamarádi“ bychom rády dětem přiblížily potřebu spolupráce, soucítění a kamarádství v dětském kolektivu. I jednoduché říkadlo spojené s pohybem, pomůže dětem seznámit se navzájem, navázat kontakty i vytvořit prosociální dětský tým. Společně si vytvoříme nová třídní pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace. Naučíme se pomáhat si navzájem a být k sobě ohleduplnými. Společně zavzpomínáme na prožitky z prázdnin. Využijeme každou chvilku ke zdravému pobytu venku. Posílíme roli předškoláka.

 

Vzdělávací cíle :

  • Získat jistotu v kolektivu třídy, naučit se důvěřovat učitelkám a kamarádům
    – Adaptovat se po prázdninách v prostředí MŠ
    – Společně v průběhu prvních týdnů vytvářet třídní pravidla
    – Osvojovat si elementární dovednosti důležité pro navazování vztahů dítěte s druhým
    – Zaměříme se na hrubou i jemnou motoriku a grafomotoriku
    – Seznamovat se s různými výtvarnými technikami a materiály
    – Pravidelně zařazovat pohybové aktivity ve třídě nebo venku
    – Prožijeme spolu s kamarády a rodiči seznamovací odpoledne s programem a s opékáním buřtíků
  •  

Vzdělávací nabídka:

  • Prakticky se seznámit s prostorami školky
    – Seznámení se se školními zahradami a jejich bezprostředním okolí
    – Rozhovory o prožitcích z letních prázdnin – výtvarné ztvárnění, prohlížení fotografií, obrázků, či suvenýrů
    – Výroba notýsku na nálepky
    – Zařazování her zaměřených na posilování kamarádských vztahů a začleňování nových dětí do kolektivu
    – Pravidelné ranní cvičení, pohybové hry a tělovýchovné aktivity i na školní zahradě
    – Představení celoročního tématu
    – Zpěv známých písní
    – Recitace jednoduchých říkadel a kratších básní
    – Předškoláci budou pracovat s pracovními listy a s časopisem Pastelka
    – Grafomotorika – kruhy, jak se motá klubíčko, jak se točí kola, vlnovky jako vlnky na vodě
  •  

Akce:

3.9. – Třídní schůzka s rodiči v 16.00 v jídelně MŠ
11.9. – Společné setkání s rodiči a dětmi na školní zahrádce v 16.00 – Buřtíkování
19.9. – Divadlo v CHD – „Brouček“
? .9 – Sportovní dopoledne v ZŠ – datum bude upřesněn později