program měsíční

 

TÉMA MĚSÍCE NA ŘÍJEN 2025
„V říjnu déšť pleská po střeše “

 

Charakteristika a záměry bloku

 

S měsícem „Říjnem“ budou děti společně ochutnávat dary přírody a postupně se učit, co je pro naše tělo dobré a co ne. Z přírodních materiálů, které nám toto období nabízí, budeme společně tvořit. Připomeneme si základy péče o naše zvířecí kamarády v lese a také si něco povíme o mezinárodním dni ochrany zvířat, který se slaví 4 října. Účel vyhlášení je jasný, připomenout lidem, že zvířata jsou živí tvorové a důležitá součást naší planety. Chování lidí ke zvířatům tedy má být ohleduplné a každý by se měl vyvarovat jakýchkoli projevů týrání a omezování zvířecí svobody. Děti a rodiče se mohou zapojit do celoškolního projektu „Hrátky s přírodninami“.
V každodenních činnostech budeme posilovat roli předškoláků skupinovou i individuální prací s časopisem Pastelka, pracovními listy a s využitím pestrého didaktického materiálu.

 

Vzdělávací cíle :

  • Všímat si změn v přírodě, střídání ročních období, nástup měsíce října
  • Činnosti využívající všechny smysly a jejich rozvoj (ochutnávka, hmatové i čichové prožitky)
  • Seznamování s podzimními říkadly, písničkami, básněmi
  • Průběžně zdokonalovat samostatnost a sebeobslužné návyky dětí
  • Podporovat tvorbu sociálních dovedností, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahu dítěte k druhým lidem
  • Seznamování se s pravidly při vycházkách – respektování bezpečnostních pravidel chodců i pravidel při volném pohybu
  • Třídění, řazení a uspořádání přírodních materiálů
  • Vštěpovat si základy bezpečného chování při tvoření a učit se uklízet pomůcky po výtvarné práci
  • Rozvoj jazykových dovedností
  • Lokomoční pohybové činnosti a pohybové hry na školní zahradě
  • Rozvoj jemné a hrubé motoriky
  • Společná účast dětí a rodičů při podzimním tvoření
  • Seznamovat děti s tím, proč je dobré třídit odpad
  • Správné držení těla a jeho zapojení ve všech každodenních činnostech

 

Vzdělávací nabídka:

  • Průběžně pracovat s novými dětmi na samostatnosti při základní hygieně na WC, v umývárně, při oblékání
  • Učit děti orientovat se v režimu dne, vědět kde najdou hračky, kapesníky, vodu, výtvarné potřeby, odpadkový koš, toaletní papír, kelímek na vodu apod.
  • Podporovat u dětí rozvoj sebedůvěry, ocenit výsledky
  • Vycházky do okolí MŠ, pozorování přírody kolem, sběr přírodnin
  • Kreslení, malování, stříhání, lepení apod.- podzimní tématika
  • Spontánní hra
  • Empatické chování ze strany učitele, což napomáhá k vytvoření příjemného klimatu ve třídě
  • Učit děti přiměřeně reagovat na nové situace, prohlubovat jejich sociální dovednosti,
    poprosit, poděkovat, neubližovat si, naslouchat druhému, učit se kompromisu
  • Pravidelné zařazování tělovýchovných chvilek, protahování i relaxace
  • Rozhovory nad obrázky a knihami, vysvětlení pojmů podzimní plodiny
  • Praktické ukázky ovoce a zeleniny, chuťové, čichové i hmatové hádanky
  • Společná prohlídka a ohodnocení všech zúčastněných.
  • Procvičování paměti při nácviku nových básní a písní s podzimní tématikou
  • U předškolních dětí je třeba rozvíjet chápání významu slov s opačným významem (velký x malý, vpravo, vlevo apod.)
  • Grafomotorika a předmatematické dovednosti

Akce:

Celý měsíc tvořivá činnost dětí a rodičů – Hrátky s přírodninami
8.10. – fotografování dětí – Vánoční sada
14.10. – tradiční dopolední výlet do Botanické zahrady
16.10. – Divadelní představení v 10.00 v CHD – „I Otesánek“
23.10. – Strašidlácký den

 

 

 

TÉMA MĚSÍCE NA ZÁŘÍ 2025
„V září se sejdeme pod jabloní“

 

Vládce „Září“ nás přivítá ve školičce. Nově příchozím dětem pomůže s prvním odloučením od svých blízkých a seznámí je s novým prostředím školky, s kamarády ve třídě i s dospělými. Společně se pustíme do vytváření pravidel vzájemných vztahů, chování a komunikace, se kterými se budeme řídit v každodenním životě ve školce. Také společně zavzpomínáme na prožitky z prázdnin.
Mnoho ptáků odlétá na jih, mezi nimi i vlaštovky a jiřičky. Začíná jelení říje, padají žaludy, dozrávají bukvice a bezinky. Vysazujeme jarní cibuloviny – narcisy, tulipány, hyacinty a sklízíme semena rostlin pro další sezonu.

 

Vzdělávací cíle :

  • Seznámení se se školními zahradami a jejich bezprostředního okolí
  • Získat jistotu v kolektivu třídy, naučit se důvěřovat učitelkám a kamarádům
  • Dodržovat dohodnutá pravidla
  • Adaptovat se po prázdninách v prostředí MŠ
  • Uvědomovat si, že každý má v životě své místo (v rodině, ve školce, v práci)
  • Vnímat změny v přírodě
  • Zvykat si na pravidelné ranní cvičení
  • Zapamatovat si svou značku
  • Užít si ranní komunitní kruh s ostatními dětmi i s paní učitelkou
  • Seznámit se s celoročním programem
  • Zaměříme se na hrubou i jemnou motoriku a grafomotoriku
  • Pravidelně zařazovat pohybové aktivity ve třídě nebo venku
  • Příjemně prožít spolu s kamarády první společnou akci (Buřtíkování)

 

Vzdělávací nabídka:

    • Rozhovory o prožitcích z letních prázdnin
    • Vybarvování omalovánky své značky
    • Prakticky se seznámit s prostory školky
    • Výtvarné zpracování letních prožitků dětí
    • Naučíme se nové básně a písně
    • Postupně se budeme učit sebeobslužnosti v jídelně
    • Budeme rozvíjet jemnou motoriku při manipulaci s konstruktivními stavebnicemi i přírodními materiály
    • Pravidelné ranní protahování celého těla
    • Předškoláci budou pracovat s pracovními listy
    • Grafomotorika – motání klubíček, kruhy jako točící se kola

Akce: