program měsíční
TÉMA MĚSÍCE NA ŘÍJEN 2025
„V říjnu déšť pleská po střeše “
Charakteristika a záměry bloku
S měsícem „Říjnem“ budou děti společně ochutnávat dary přírody a postupně se učit, co je pro naše tělo dobré a co ne. Z přírodních materiálů, které nám toto období nabízí, budeme společně tvořit. Připomeneme si základy péče o naše zvířecí kamarády v lese a také si něco povíme o mezinárodním dni ochrany zvířat, který se slaví 4 října. Účel vyhlášení je jasný, připomenout lidem, že zvířata jsou živí tvorové a důležitá součást naší planety. Chování lidí ke zvířatům tedy má být ohleduplné a každý by se měl vyvarovat jakýchkoli projevů týrání a omezování zvířecí svobody. Děti a rodiče se mohou zapojit do celoškolního projektu „Hrátky s přírodninami“.
V každodenních činnostech budeme posilovat roli předškoláků skupinovou i individuální prací s časopisem Pastelka, pracovními listy a s využitím pestrého didaktického materiálu.
Vzdělávací cíle :
- Všímat si změn v přírodě, střídání ročních období, nástup měsíce října
- Činnosti využívající všechny smysly a jejich rozvoj (ochutnávka, hmatové i čichové prožitky)
- Seznamování s podzimními říkadly, písničkami, básněmi
- Průběžně zdokonalovat samostatnost a sebeobslužné návyky dětí
- Podporovat tvorbu sociálních dovedností, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahu dítěte k druhým lidem
- Seznamování se s pravidly při vycházkách – respektování bezpečnostních pravidel chodců i pravidel při volném pohybu
- Třídění, řazení a uspořádání přírodních materiálů
- Vštěpovat si základy bezpečného chování při tvoření a učit se uklízet pomůcky po výtvarné práci
- Rozvoj jazykových dovedností
- Lokomoční pohybové činnosti a pohybové hry na školní zahradě
- Rozvoj jemné a hrubé motoriky
- Společná účast dětí a rodičů při podzimním tvoření
- Seznamovat děti s tím, proč je dobré třídit odpad
- Správné držení těla a jeho zapojení ve všech každodenních činnostech
Vzdělávací nabídka:
- Průběžně pracovat s novými dětmi na samostatnosti při základní hygieně na WC, v umývárně, při oblékání
- Učit děti orientovat se v režimu dne, vědět kde najdou hračky, kapesníky, vodu, výtvarné potřeby, odpadkový koš, toaletní papír, kelímek na vodu apod.
- Podporovat u dětí rozvoj sebedůvěry, ocenit výsledky
- Vycházky do okolí MŠ, pozorování přírody kolem, sběr přírodnin
- Kreslení, malování, stříhání, lepení apod.- podzimní tématika
- Spontánní hra
- Empatické chování ze strany učitele, což napomáhá k vytvoření příjemného klimatu ve třídě
- Učit děti přiměřeně reagovat na nové situace, prohlubovat jejich sociální dovednosti,
poprosit, poděkovat, neubližovat si, naslouchat druhému, učit se kompromisu - Pravidelné zařazování tělovýchovných chvilek, protahování i relaxace
- Rozhovory nad obrázky a knihami, vysvětlení pojmů podzimní plodiny
- Praktické ukázky ovoce a zeleniny, chuťové, čichové i hmatové hádanky
- Společná prohlídka a ohodnocení všech zúčastněných.
- Procvičování paměti při nácviku nových básní a písní s podzimní tématikou
- U předškolních dětí je třeba rozvíjet chápání významu slov s opačným významem (velký x malý, vpravo, vlevo apod.)
- Grafomotorika a předmatematické dovednosti
Akce:
Celý měsíc tvořivá činnost dětí a rodičů – Hrátky s přírodninami
8.10. – fotografování dětí – Vánoční sada
14.10. – tradiční dopolední výlet do Botanické zahrady
16.10. – Divadelní představení v 10.00 v CHD – „I Otesánek“
23.10. – Strašidlácký den
TÉMA MĚSÍCE NA ZÁŘÍ 2025
„V září se sejdeme pod jabloní“
Vládce „Září“ nás přivítá ve školičce. Nově příchozím dětem pomůže s prvním odloučením od svých blízkých a seznámí je s novým prostředím školky, s kamarády ve třídě i s dospělými. Společně se pustíme do vytváření pravidel vzájemných vztahů, chování a komunikace, se kterými se budeme řídit v každodenním životě ve školce. Také společně zavzpomínáme na prožitky z prázdnin.
Mnoho ptáků odlétá na jih, mezi nimi i vlaštovky a jiřičky. Začíná jelení říje, padají žaludy, dozrávají bukvice a bezinky. Vysazujeme jarní cibuloviny – narcisy, tulipány, hyacinty a sklízíme semena rostlin pro další sezonu.
Vzdělávací cíle :
- Seznámení se se školními zahradami a jejich bezprostředního okolí
- Získat jistotu v kolektivu třídy, naučit se důvěřovat učitelkám a kamarádům
- Dodržovat dohodnutá pravidla
- Adaptovat se po prázdninách v prostředí MŠ
- Uvědomovat si, že každý má v životě své místo (v rodině, ve školce, v práci)
- Vnímat změny v přírodě
- Zvykat si na pravidelné ranní cvičení
- Zapamatovat si svou značku
- Užít si ranní komunitní kruh s ostatními dětmi i s paní učitelkou
- Seznámit se s celoročním programem
- Zaměříme se na hrubou i jemnou motoriku a grafomotoriku
- Pravidelně zařazovat pohybové aktivity ve třídě nebo venku
- Příjemně prožít spolu s kamarády první společnou akci (Buřtíkování)
Vzdělávací nabídka:
-
- Rozhovory o prožitcích z letních prázdnin
- Vybarvování omalovánky své značky
- Prakticky se seznámit s prostory školky
- Výtvarné zpracování letních prožitků dětí
- Naučíme se nové básně a písně
- Postupně se budeme učit sebeobslužnosti v jídelně
- Budeme rozvíjet jemnou motoriku při manipulaci s konstruktivními stavebnicemi i přírodními materiály
- Pravidelné ranní protahování celého těla
- Předškoláci budou pracovat s pracovními listy
- Grafomotorika – motání klubíček, kruhy jako točící se kola
Akce: