program měsíční

 

TÉMA NA DUBEN

„Jak koťátko zapomnělo mňoukat“

 

Charakteristika a záměry bloku

Tento měsíc nás provede pohádka „Jak koťátko zapomnělo mňoukat“.
S dětmi se vydáme na „Zrzavej ranč“, který nám umožní seznámit se s domácími zvířátky. Naučíme se, pro jaký užitek se zvířátka chovají, jakou řečí mluví a jak se nazývají „členové“ zvířecích rodin.
V první polovině dubna se začneme chystat na Velikonoce, které poté společně oslavíme. Vysvětlíme si symboliku Velikonoc (pomlázka, kraslice, setí osení, barvení vajíček). Navštíví nás velikonoční zajíček, který dětem připraví hledání velikonočních dobrot.
Vysvětlíme si pranostiku „duben, ještě tam budem“.
Měsíc duben nám ukáže svoji nestálost, ale pokud dovolí aprílové počasí, budeme pozorovat moc a sílu přírody při společných procházkách a pobytu na zahrádkách. Při společných procházkách v okolí budeme klást důraz na bezpečnost chodců (vysvětlíme si dopravní značky, které nám pomáhají v bezpečnosti na silnici). V tomto měsíci také oslavíme Den Země, kdy se seznámíme se třemi složkami životního prostředí: voda, vzduch, půda, s jejich důležitostí a možností jejich znečištění. Naučíme se rozpoznávat odpad, naučíme se jej třídit a vyzkoušíme si některé pokusy s ním.

 

Vzdělávací cíle :

  • Prohlubovat dovednosti v hrubé i jemné motorice při práci na zahrádce
  • Opakování a prohlubování důležitosti bezpečného chování v dopravním provozu, na chodníku, při přecházení a hrách venku
  • Starší děti poznat levou a pravou stranu, mladší děti určovat polohu předmětů – nahoře, dole, před, za, vedle, uprostřed
  • Znát názvy hospodářských zvířat a jejich mláďat, učit se, co potřebují ke spokojenému životu
  • Rozšiřování jazykové obratnosti – starší děti vyprávění podle obrázků, mladší děti popis obrázků
  • Procvičování fonematického sluchu – opakovat určování hlásek na začátku i na konci slova
  • Rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her a činností.
  • Seznámení se s novými výtvarnými technikami
  • Posilování radosti z objevovaného, probouzení zájmů a zvídavosti dítěte
  • Získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
  • Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
  • Osvojení si poznatků o těle, o jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě

 

Vzdělávací nabídka:

  • Opakování určování levé a pravé strany
  • Práce na zahradě, pomoc při jarním úklidu
  • Hry se slovy – využití obrázků zvířat a jejich mláďat, práce ve skupině i jednotlivě
  • Využití pohádek k popisu a vyprávění
  • Tvoření jarních obrázků různými technikami
  • Vycházky do přírody, pozorování změn na školní zahradě
  • Správně vyslovovat, ovládat dech i tempo řeči
  • Zdobení vajíček, setí osení, práce s keramickou hlínou a další výtvarné a pracovní techniky v rámci velikonočního tvoření
  • Příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (hrozících při hrách, dopravních situacích apod.)
  • Hudební a hudebně – pohybové činnosti
  • Společné diskuze, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhu, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie apod.)

Akce:

2.4. Návštěva knihovny (Želvičky)
3.4. Návštěva knihovny (Motýlci)
3.4. Výlet na „Zrzavej ranč“ (Želvičky a Sovičky)
11.4. Výlet do Ďáblického háje (Želvičky a Sovičky)
14.4. Návštěva záchranářů – pro všechny třídy na Bíleneckém náměstí
16.4. Velikonoční zajíček v MŠ
17.4. Velikonoční prázdniny v ZŠ
18. -21. 4. Velikonoční svátky
22.4. – 25.4. Barevný týden ve školce
23. – 24.4. Zápis dětí do 1. tříd v ZŠ (14–17 hodin)
(?) Mezigenerační setkání našich předškoláků a místních seniorů v knihovně

 

 

TÉMA NA BŘEZEN

„O neposlušných kůzlátkách“

 

Charakteristika a záměry bloku

S vládnoucím březnem budeme převážně pozorovat, jak se příroda probouzí ze zimního spánku. Při procházkách se naučíme poznávat první jarní květiny rostoucí na zahrádkách i na louce, zjistíme, jak se na jaře probírají k životu stromy a keře. Sami si zkusíme zasít nějaké rostlinky. Březen je také období mláďat. V prvních jarních dnech nás čeká projektový týden „Líhnutí kuřátek“, kde děti uvidí, jak se z vajíčka vylíhne kuřátko. Dále pohádku „O neposlušných kůzlátkách“ využijeme nejen k oblíbené dramatizaci, ale také k pojmenování zvířat a jejich mláďat a obydlí.
V rámci měsíce knihy navštívíme místní knihovnu. Paní knihovnice děti seznámí, jak vzniká kniha a zavede nás do kouzelného světa knížek. Také nás čeká program zaměřený na zdravou výživu, kde dětem ukážeme, jak se správně stravovat, tzn. které potraviny jsou zdravé a které nezdravé a proč ty zdravé by děti měly jíst především.
Na konci měsíce nás navštíví Filharmonistě s hudebním představením pro děti, při kterém se stanou aktivní součástí příběhu o hudbě, která je v každém z nás i všude kolem.
Během celého měsíce budeme s předškoláky pokračovat v soustředěné přípravě úspěšného vstupu do 1. třídy, procvičením správného úchopu tužky s důrazem na uvolněnou ruku. Postupně prodloužíme dobu soustředění předškoláků při činnostech.

 

Vzdělávací cíle :

  • – Rozšíření si povědomí o jarních změnách v přírodě
    – Seznámení se s prvními jarními kytičkami
    – Procvičování fonematického sluchu – opakování určování hlásek na začátku i na konci slova
    – Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové i dramatické)
    – Rozvoj psychické i fyzické zdatnosti
    – Rozvíjení jemné motoriky i grafomotoriky – využívání tematických pracovních listů i pracovních sešitů
    – Seznamovat se s různými výtvarnými materiály
    – Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
    – Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách.
    – Porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách)

 

Vzdělávací nabídka:

  • – Pozorování a rozhovory o počasí na jaře
    – Práce s literárními texty, s obrazovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
    – Artikulační, řečové sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky
    – Společné diskuze, rozhovory, individuální a skupinové konverzace, podporování souvislého vyjadřování celou větou (vyprávění příběhů, zážitků, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým atd.)
    – Návštěva základní školy s předškoláky
    – Hudební a hudebně pohybové činnosti
    – Spontánní hra
    – Zařazení tvoření s netradičními materiály a technikami, rozvíjení zručnosti při lepení, stříhání, manipulací s předměty, přebírání různých materiálů
    – Činností relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
    – Grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel a písmen

Akce:

3.3. – 7.3. Líhnutí kuřátek ve školce (všechny třídy)
5.3. Den otevřených dveří z ZŠ (předškoláci)
10.3. Zdravá 5 (vzdělávací dopolední program pro Želvičky a Sovičky)
12.3. Návštěva knihovny (třída Soviček)
12.3. Zdravá 5 (třída Motýlci)
13.3. Návštěva knihovny (třída Želviček)
20.3. Spoluznít – Filharmoniště (dopolední program)
(?) Mezigenerační setkání našich předškoláků a místních seniorů v knihovně

 

 

TÉMA NA ÚNOR

„O Koblížkovi“

 

Charakteristika a záměry bloku

Zima se stále nechce vzdát své vlády nad přírodou, ale my si čekání na jaro zpříjemníme přípravou na Masopust. V duchu této lidové tradice budeme poznávat symbolické masky, masopustní pochoutky a v neposlední řadě procvičíme rytmické cítění a pochodový krok. Připravíme si masku a nacvičíme krátké vystoupení, které se školičkou na Masopustu předvedeme. Seznámíme se s hudebními nástroji, které můžeme v průvodu potkat. Rozšíříme si povědomí o rozmanitosti hudebních stylů a toho, jakou náladu a pocit v nás hudba může vyvolat. Rozvineme pohybovou improvizaci, s důrazem na procvičení lokomočních pohybů (hrubé motoriky). S pohádkou „O Koblížkovi“ si upevníme správné stravovací návyky a zdravý životní styl. Starší děti se pokusí pohádku pro své mladší kamarády zdramatizovat. Při všech činnostech budeme rozvíjet slovní zásobu a prohloubíme základy společenského chování. S předškoláky budeme dále pokračovat v rozvíjení dovedností pro úspěšné zvládnutí přechodu do základní školy.

 

Vzdělávací cíle :

  • Osvojení poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
  • Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
  • Seznamování se se světem lidí, kultury, umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
  • Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
  • Rozvoj společenského a estetického vkusu
  • Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od běžných forem těchto funkcí k úmyslným.
  • Osvojení si poznatků o těle, o jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
  • Rozvoj komunikativních schopností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
  • Rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících, získané dojmy a prožitky vyjádřit
  • Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
  • Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách

 

Vzdělávací nabídka:

  • Společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinové konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým, apod.)
  • Práce s literárními texty, s obrázkovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
  • Artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti
  • Sezónní činnosti, zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
  • Hudební a hudebně-pohybové činnosti
  • Činnosti relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
  • Hry a činnosti zaměřené k poznání a rozlišování zvuků, užívání gest
  • Přednes, recitace, dramatizace a zpěv
  • Prohlížení a čtení knížek
  • Sledování pohádek obohacujících citový život dítěte
  • Řešení myšlenkových a praktických problémů, hledání různých možností a variant
  • Hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické, logické, obrazové a pojmové)
  • Činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
  • Cvičení v projevování citů (zvláště kladných), sebekontroly a sebeovládání (zvláště emocí záporných, např. hněvu, zlosti, úzkosti, apod.)
  • Smyslové a psychomotorické hry
  • Grafické napodobování symbolů, tvarů čísel a písmen.
  • Hry a činnosti, které děti vedou k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor, apod.

Akce:

4.2. Zahájení plaveckého výcviku (pouze přihlášené děti)
10.2. a 11.2. Ptáci v zimě – Environmentální program (MŠ Bílenecké náměstí 10.2.,MŠ Hrušovanské náměstí 11.2.)
17.2.- 21.2. Jarní prázdniny
28.2. Jak si Franta vzal princeznu – Divadlo Harmonika v Chaberském dvoře

 

TÉMA NA LEDEN

„O dvanácti měsíčkách“

 

Charakteristika a záměry bloku

S novým rokem se s radostí opět sejdeme ve školičce a budeme společně sdílet zážitky z vánočních prázdnin. Připomenutím legendy o třech králích symbolicky uzavřeme povánoční čas. Celý měsíc nás bude provázet pohádka O dvanácti měsíčkách, která nám nejenom představí statečnou Marušku, dobro a zlo skrývající se v tomto příběhu, ale také nám pomůže s opakování názvů měsíců v roce a ročních dob. Ve školičce si uspořádáme karneval, dopoledne plné zábavy, veselí a soutěží si náležitě užijeme. Pokud nám to počasí dovolí, budeme experimentovat se skupenstvím vody a obdivovat krásu, kterou zima dokáže v přírodě vykouzlit. Seznámením se zimními sporty a bezpečností při sportovní utužíme zdravou kondici. Pokud nám to počasí dovolí, postavíme si na školičkových zahrádkách sněhuláky a užijeme si hry ve sněhu. Při procházkách v okolí budeme pozorovat ptáčky, kteří u nás zůstávají i přes zimu a bez naší pomoci by nepřežili. Ukážeme si vhodné a nevhodné krmení. Budeme pokračovat intenzivní přípravou předškoláků na jejich úspěšný vstup na základní školu, prodlužováním času na soustředěnou činnost, upevňováním správného úchopu tužky a nůžek, rozšiřováním slovní zásoby a pravidel správné komunikace a prohlubováním vyjadřovacích schopnosti. Procvičíme předmatematické představy, počty o jeden míň – o jeden víc a přiřazování správného počtu k číslu.

 

Vzdělávací cíle :

  • Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
  • Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od běžných forem těchto funkcí k úmyslným.
  • Osvojení si poznatků o těle, o jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
  • Rozvoj komunikativních schopností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
  • Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové a dramatické).
  • Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
  • Rozvoj kooperativních dovedností
  • Získávání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
  • Vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat.
  • Rozvoj a užívání všech smyslů
  • Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemi
  • Seznámení s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu.

 

Vzdělávací nabídka:

  • Sezónní činnosti, zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
  • Hudební a hudebně-pohybové činnosti
  • Činnosti relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
  • Příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (hrozících při hrách, pohybových činnostech a dopravních situacích, při setkání s cizími lidmi), k prevenci nemoci, nezdravých návyků a závislostí.
  • Společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělení slyšeného druhým, apod.)
  • Přednes, recitace, dramatizace a zpěv.
  • Poslech čtených a vyprávěných pohádek a příběhů.
  • Řešení myšlenkových a praktických problémů, hledání různých možností a variant
  • Hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické, logické, obrazové a pojmové)
  • Činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
  • Cvičení v projevování citů (zvláště kladných), v sebekontrole a sebeovládání (zvláště emocí záporných, např. hněvu, zlosti, úzkosti, apod.)
  • Smyslové a psychomotorické hry
  • Grafické napodobování symbolů, tvarů čísel a písmen.
  • Hry a činnosti, které děti vedou k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor, apod.
  • Pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů (les, louka, rybník)
  • Artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti

Akce:

16.1. – testy školní zralosti předškoláků (v dopoledních hodinách)
– přednáška pro rodiče „Školní zralost a připravenost“ 16:00 – MŠ Bílenecké nám.

22.1. – Mobilní Planetárium

28.1. – Karneval

 

TÉMA NA PROSINEC

„O perníkové chaloupce“

 

Charakteristika a záměry bloku

Prosinec je v dětských očích krásný měsíc, plný očekávání, dobrůtek a pohádek. A tak si ho tentokrát užijeme s pohádkou „ O perníkové chaloupce“. Ukážeme si, že Vánoce nejsou jen o voňavých perníčkách a dárečkách ale, že je to čas plný krásných zvyků a tradic. A tak se již tradičně budeme společně s dětmi každý den těšit na to, co skrývají adventní pytlíčky a s radostí odpočítávat, kolik ještě dnů zbývá do Vánoc. Budeme připravovat vystoupení pro rodiče a užívat si vše s tím spojené, tvoření dárečků z netradičních materiálů, tentokrát třeba ze studeného porcelánu, veselé písničky a básničky. Na den, který si užijeme jako malí čertíci se také moc těšíme. Závěrem pohádkového měsíce pro děti připravíme sváteční dopoledne, provoněné cukrovím a možná i nějakým překvapením pod stromečkem. Věříme, že prosinec bude prostě pohádkový a že si společně s dětmi užijeme poklidnou předvánoční atmosféru.

 

Vzdělávací cíle :

  • Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody
  • Otužování dětí při pobytu venku, vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
  • Procvičování pohybových schopností při nácviku pohybové hry či choreografií k písni, zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
  • Rozvoj psychické a fyzické pohody
  • Procvičovat různé druhy výtvarných technik při tvorbě dárečků, přáníček pro rodiče a vánoční výzdobě školky, procvičovat jemnou motoriku
  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
  • Posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole), rozvoj kooperativních dovedností
  • Vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách, seznamování se se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
  • Rozvíjet mravní a estetické vnímání, cítění a prožívání společenského a výtvarného vkusu
  • Seznamovat děti s českými tradicemi a svátečními dny v adventním období

 

Vzdělávací nabídka:

  • Činnosti relaxační a odpočinkové zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí (relaxační hudba, poslech koled, dechové cvičení)
  • Činnosti zaměřené k vytváření (chápání pojmů) a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou a obrázkovým materiálem)
  • Nácvik pohybových her, básní, písní a tanečků na vánoční vystoupení
  • Četba, vyprávění a poslech pohádek (různé varianty pohádky O perníkové chaloupce)
  • Rozhovory – vyprávění o tom co děti slyšely
  • Aktivity podporující sbližování dětí (kooperativní činnosti)
  • Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, materiálem, činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
  • Práce s barvou, studeným porcelánem, nůžkami, lepidlem při tvorbě přáníček, dárečků a obrázků s vánoční tématikou
  • Přípravy a realizace slavností v rámci zvyků a tradic
  • Prohlížení knih, obrázků – hledání a popisování Vánočních symbolů, tradic, zvyků
  • Vyzkoušení tradic – pouštění lodiček, krájení jablíčka, házení pantoflí
  • Společné diskuse, rozhovory, vyprávění zážitků například z Mikuláše, pečení cukroví a jiných rodinných aktivit

Akce:

4.12. Setkání se seniory, tentokrát s předškoláky z Motýlků 10:00 – 11:00
5.12. Čertění v MŠ – Mikulášská nadílka
11.12. Vánoční setkání v Knorově statku – vystoupení dětí – 16:00
13.12. Divadlo – Nebesky pekelné Vánoce 10:00
16.12. Sváteční dopoledne v MŠ – nadílka
21. – 1.1. Vánoční prázdniny

 

 

  TÉMA NA LISTOPAD 2024:

„O třech medvědech“

 

Charakteristika a záměry bloku

Poslední listy pomalu opadávají ze stromů, dny se krátí, venku může být nevlídno. S dětmi si povyprávíme o tom jak se chovat, abychom si mohli ve zdraví užívat nadcházejících podzimních radovánek a pozorovat měnící se přírodu při procházkách po okolí. Hlavní hrdinové pohádky „O třech medvědech“ nám prozradí, jak se oni i ostatní zvířátka připravují na zimu. Listopad je také čas, kdy se všichni moc těšíme a připravujeme na svátek sv. Martina a lampiónový průvod. Přiblížit tento svátek nám pomohou dramatizace, básně, písně i činnosti pracovní a tvořivé. Společnými silami pomůžeme na tuto akci vyzdobit Kavárnu Pod pavlačí. Koncem měsíce se již také budeme chystat na adventní období, společně si začneme zdobit školičku, vytvoříme adventní věnce a budeme se těšit na krásný předvánoční čas.

 

Vzdělávací cíle :

  • Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
  • Rozvíjení pohybových schopností – správné držení těla
  • Zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky, správně zacházet s výtvarnými pomůckami
  • Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
  • Poznat, pojmenovat některá volně žijící zvířata, zajímat se o způsob života, příprav na zimu
  • Využití pohádky k seznámení s číselnou řadou, třídění, porovnávání, na, pod, vedle ….
  • Seznamovat se s činnostmi, které se vztahují ke konkrétnímu období
  • Rozvoj mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
  • Přiblížit dětem svátek sv. Martina, adventní čas – seznámení se světem kultury, osvojení si základních poznatků o prostředí v němž dítě žije, vytvářet povědomí o mezilidských morálních hodnotách
  • Pěstovat poslech s porozuměním, vyprávěním jednoduchého děje
  • Podporovat spolupráci, kooperaci při hrách, dramatizaci
  • Prohlubovat kladné vztahy ke kamarádům
  • Dbát na správné držení těla při sezení u stolu, u větších dětí také správný úchop tužky

Vzdělávací nabídka:

  • Příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, k prevenci nemocí
  • Zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová cvičení)
  • Zapojení cviků na uvolnění ruky – Dešťové kapičky, let draka, padající list
  • Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním materiálem – poznávání výtvarných technik, rozvíjení zručnosti při lepení, manipulace s nůžkami
  • Jemnou motoriku procvičovat například při pečení, zdobení perníčků, třídění podzimních plodů, modelování zvířátek
  • Grafomotoriku rozvíjet postupně dle pracovních sešitů
  • K porovnávání, třídění, přiřazování využít téma pohádky, či dostupné přírodniny
  • Artikulační, řečové, sluchové, rytmické hry
  • Přednes, recitace, dramatizace, zpěv – nácvik písní, básní k tématu
  • Poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů – O třech medvědech, legenda o sv. Martinovi
  • Vyprávění toho co dítě slyšelo
  • Prohlížení, vyhledávání v knihách, encyklopediích, využití didaktického materiálu a tematických obrázků
  • Přímé pozorování přírodních, kulturních objektů i jevů v okolí dítěte, rozhovory
  • Příprava a realizace slavností v rámci zvyků a tradic – příprava na lampionový průvod, advent
  • Venku pozorování změn v přírodě, společné konzultace jak se změnilo naše oblečení na ven

 

 

Akce:

4.11. Uzavření a vyhodnocení podzimního tvoření rodičů s dětmi
5.11. Divadlo v Chaberském dvoře – „Jak bobři hledali déšť“
8.11. Lampionový průvod – 17:00
12. -14.11. Logopedická depistáž – přihlášení předškoláci
22. 11. Chemické divadlo – Chemidlo (pouze pro předškoláky)
26.11. Celodenní výlet – Loučeň – „Příběh vánočního stromečku“
27.11. Tvoření adventních věnců – společná dílnička rodičů s dětmi na třídách (Bílenecké náměstí)
28.11. Tvoření adventních věnců – společná dílnička rodičů s dětmi na třídě (Hrušovanské náměstí)

 

  TÉMA NA ŘÍJEN 2024:

„Pohádka o veliké řepě“

 

Charakteristika a záměry bloku

V říjnu se těšíme na pohádku o Veliké řepě, která nás bude provázet také ostatními činnostmi. Děti si budou všímat různých druhů ovoce a zeleniny, zaměří se na změny v přírodě, které nám přináší podzim a připomenou si základy péče o naše zvířecí kamarády. Navštíví nás ptačí dravci a předvedou nám svoje dovednosti. Pohádka sama o sobě vybízí k maximálnímu využití ve výtvarné, pracovní i literární výchově. Děti a rodiče se mohou zapojit do celoškolního projektu „Hrátky s přírodninami“. Konec měsíce si ve školičce užijeme dopoledne plné čarodějnic a strašidel. V každodenních činnostech budeme posilovat roli předškoláků skupinovou i individuální činností. Pobyt venku budeme využívat v maximální možné míře.

 

Vzdělávací cíle :

  • – všímat si změn v přírodě, střídání ročních období, nástup měsíce října
  • – prakticky se seznámit s různými druhy podzimních plodin – posilovat radost z tvořivé práce i formou společného tvoření rodičů s dětmi
  • – při činnostech používat všechny smysly a rozvíjet je
  • – využít co nejvíce pěkných podzimních dnů k pobytu a pohybu venku na čerstvém vzduchu
  • – naučit se zpaměti krátké texty básní
  • – neustále opakovat zásady bezpečného chování v budově školky i mimo školku
  • – učit se sladit pohyb s hudbou a rytmem
  • – snažit se vyjádření hudby pohybem
  • – průběžná diagnostika dětí pro první pololetí
  • – učit se připravit si a následně po sobě uklízet pomůcky po tvořivé práci
  • – lokomoční pohybové činnosti a pohybové hry v MŠ i na školní zahradě
  • – průběžně zdokonalovat samostatnost a sebeobslužné návyky dětí
  • – rozvoj hrubé a jemné motoriky

Vzdělávací nabídka:

  • – vycházky do okolí MŠ, pozorování změn v přírodě – sběr kaštanů, ořechů, žaludů

  • – hry a manipulace s nimi, třídění, počítání, přiřazování (matematické a hmatové představy)
  • – pozorování vodních ploch v okolí, návštěva místní studánky a potůčku
  • – poznávání ovoce a zeleniny formou didaktických obrázků, různých knížek, rozhovorů a hádanek- muchlání, stříhání, skládání papíru
  • – výtvarné vyjádření prožitků – malba, kresba, modelování, lepení, tvoření z přírodnin
  • – hry pro rozvoj řečové kázně
  • – podporovat u dětí rozvoj sebedůvěry, ocenit výsledky
  • – pravidelné zařazování tělovýchovných chvilek, protahování i relaxace
  • – učit děti přiměřeně reagovat na nové situace, prohlubovat jejich sociální dovednosti apod.
  • – poslech pohádek obohacující citový život dítěte
  • – podporovat spontánní hru dětí
  • – radostně prožít společnou práci, dodržovat bezpečnostní pravidla
  • – průběžná realizace výstavky společných prací rodičů a dětí v prostorách MŠ, na závěr měsíce společná prohlídka a ohodnocení všech zúčastněných
  • – práce předškoláků s časopisem Pastelka a pracovními listy s rozmanitým zaměřením

Akce:

Celý měsíc bude probíhat tvořivá činnost dětí s rodiči – „Hrátky s přírodninami“
1.10. Divadlo v Chaberském dvoře – „Jak Jáchym ke štěstí přišel“
7.10. Fotografování vánoční sady
18.10. Sokolnický program s dravci na zahradě MŠ
23.10. Strašidlácký den v MŠ
28.10. Státní svátek

 

 

  TÉMA NA ZÁŘÍ  2024:

„Paleček a jeho kamarádi “

 

Charakteristika a záměry bloku

Pohádkou „Paleček a jeho kamarádi“ bychom rády dětem přiblížily potřebu spolupráce, soucítění a kamarádství v dětském kolektivu. I jednoduché říkadlo spojené s pohybem, pomůže dětem seznámit se navzájem, navázat kontakty i vytvořit prosociální dětský tým. Společně si vytvoříme nová třídní pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace. Naučíme se pomáhat si navzájem a být k sobě ohleduplnými. Společně zavzpomínáme na prožitky z prázdnin. Využijeme každou chvilku ke zdravému pobytu venku. Posílíme roli předškoláka.

 

Vzdělávací cíle :

  • Získat jistotu v kolektivu třídy, naučit se důvěřovat učitelkám a kamarádům
    – Adaptovat se po prázdninách v prostředí MŠ
    – Společně v průběhu prvních týdnů vytvářet třídní pravidla
    – Osvojovat si elementární dovednosti důležité pro navazování vztahů dítěte s druhým
    – Zaměříme se na hrubou i jemnou motoriku a grafomotoriku
    – Seznamovat se s různými výtvarnými technikami a materiály
    – Pravidelně zařazovat pohybové aktivity ve třídě nebo venku
    – Prožijeme spolu s kamarády a rodiči seznamovací odpoledne s programem a s opékáním buřtíků
  •  

Vzdělávací nabídka:

  • Prakticky se seznámit s prostorami školky
    – Seznámení se se školními zahradami a jejich bezprostředním okolí
    – Rozhovory o prožitcích z letních prázdnin – výtvarné ztvárnění, prohlížení fotografií, obrázků, či suvenýrů
    – Výroba notýsku na nálepky
    – Zařazování her zaměřených na posilování kamarádských vztahů a začleňování nových dětí do kolektivu
    – Pravidelné ranní cvičení, pohybové hry a tělovýchovné aktivity i na školní zahradě
    – Představení celoročního tématu
    – Zpěv známých písní
    – Recitace jednoduchých říkadel a kratších básní
    – Předškoláci budou pracovat s pracovními listy a s časopisem Pastelka
    – Grafomotorika – kruhy, jak se motá klubíčko, jak se točí kola, vlnovky jako vlnky na vodě
  •  

Akce:

3.9. – Třídní schůzka s rodiči v 16.00 v jídelně MŠ
11.9. – Společné setkání s rodiči a dětmi na školní zahrádce v 16.00 – Buřtíkování
19.9. – Divadlo v CHD – „Brouček“
? .9 – Sportovní dopoledne v ZŠ – datum bude upřesněn později