Charakteristika a záměry bloku
Anička s Honzíkem si poslechnou příběh o tom, jak se krtek stal zahradníkem. Všichni společně budeme poznávat a ochutnávat dary podzimu. Děti si budou všímat různých druhů ovoce a zeleniny.Zaměříme se na změny v přírodě a změny v počasí,které nám přináší podzim.Děti
se společně s rodiči mohou zapojit do celoškolního projektu „Hrátky s přírodninami“. Výtvory vystavíme v prostorách školky. Přiměřenou formou seznámíme děti se 100. výročím vzniku republiky. Ve školce i v okolí si ukážeme, jak třídíme odpad.
Konec měsíce si ve školičce užijeme dopoledne plné čarodějnic a strašidel.
V každodenních činnostech budeme posilovat roli předškoláků.
Vzdělávací cíle:
- Všímat si změn v přírodě, střídání ročních období, nástup měsíce října
- Prakticky se seznámit s různými druhy podzimních plodin – ovoce, zelenina i méně známé druhy
- Činnosti využívající všechny smysly a jejich rozvoj ( ochutnávka, hmatové i čichové prožitky)
- Seznámit se s tím proč je dobré třídit odpad
- Rozvoj hrubé i jemné motoriky
- Průběžně zdokonalovat samostatnost a sebeobslužné návyky dětí
- Podporovat tvorbu sociálních dovedností, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahu dítěte k druhým lidem
- Procvičování paměti – poslech, básně, písně, naučit se krátký text básně či písně
- Rozvoj jazykových dovedností.
- Společná účast dětí a rodičů při Podzimním tvoření
- Nenásilně seznamovat děti v rámci stého výročí vzniku republiky s našim domovem
- Vštěpovat si základy bezpečného chování při tvoření a učit se uklízet pomůcky po tvořivé práci
- Lokomoční pohybové činnosti a pohybové hry na školní zahradě
- Poznávání pravidel společného soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí
Vzdělávací nabídka činností:
- Vycházky do okolí MŠ, pozorování ptactva, sběr přírodnin
- Rozhovory nad obrázky a knihami, vysvětlení pojmů podzimní plodiny
- Praktické ukázky ovoce a zeleniny, chuťové, čichové i hmatové hádanky
- Zařazení lokomočních cvičení a pohybových her do venkovního prostředí
- Pravidelné zařazování tělovýchovných chvilek , protahování i relaxace
- Průběžně pracovat s novými dětmi na samostatnosti při základní hygieně na WC, v umývárně, při oblékání
- Podporovat u dětí rozvoj sebedůvěry, ocenit výsledky
- Učit děti přiměřeně reagovat na nové situace, prohlubovat jejich sociální dovednosti, poprosit, poděkovat, neubližovat si, naslouchat názorům druhého, učit se kompromisu
- Procvičování paměti při nácviku nových pístní a básní s podzimní tématikou
- Kreslení, malování, stříhání i lepení využít při tvorbě s podzimní tématikou
- Estetické a tvůrčí aktivity - výtvarné, hudební a pohybové
- Radostně prožít společnou práci, dodržovat bezpečnostní pravidla
- Spontánní hra
- Poslech pohádek obohacujících citový život dítěte, pohádky o krtkovi z knihy „Rok s krtkem“ nám pomohou činnosti pěkně motivovat
- Využít postavičku lvíčka Rexe z časopisu Pastelka k seznámování s naší republikou
- Průběžná realizace výstavky společných prací rodičů a dětí v prostorách MŠ, na závěr měsíce společná prohlídka a ohodnocení všech zúčastněných
- Dopoledne strašidýlek a čarodějnic
- Grafomotorika – spojování bodů čarami různým směrem( hromada prken), stejným směrem( plot, hřeben), zleva doprava( žebřík, jízda autem)
Akce:
Celý měsíc bude probíhat tvořivá činnost dětí s rodiči – ,,Hrátky s přírodninami"
- 4 .10. Fotografování
- 8. 10. Vzdělávací program pro starší děti „Recyklohraní“ – dvě skupiny na Bíleneckém nám., Klolánci se připojí k Źelvičkám v 10 hod.
Sovičky začátek v 9 hod.
- 19.10. Vzdělávací program „Pomooc“ – dvě skupiny 9 hod. Hrušovanské nám. 10 hod. Bílenecké nám.
- 31.10. „Strašidlácký den v MŚ“
Doporučené texty str. 33 a 52.